Borderline

Borderline – pograniczne zaburzenie osobowości

Zaburzenie borderline dotyczy 1-2% społeczeństwa. Przy czym, 75% z nich stanowią kobiety. Termin "osobowość pograniczna" funkcjonuje od 1938 roku, kiedy to psychoanalityk Adolf Stern opisał tzw. pograniczną grupę psychonerwic.

Często zaburzenie to określa się „życiem na huśtawce”. Co to oznacza? Osoby dotknięte tym zaburzeniem, z jednej strony, szybko się irytują, mają nieadekwatne do sytuacji i niekontrolowane wybuchy gniewu. Wpadają w apatię, a nawet depresję. Z drugiej strony, już za chwilę, potrafią pałać entuzjazmem, robić wrażenie pracowitych i oddanych swoim ambicjom zawodowym. I tak na zmianę – depresja-euforia. Sami dotknięci tym zaburzeniem, określają labilność swoich emocji, jako „przejażdżkę na rollercoasterze”.

Ta huśtawka nastrojów – od euforii, przez złość, lęk i załamanie – wydaje się być dla wielu postronnych osób po prostu cechą osobowości. Tym bardziej, że osoby żyjące z borderline zazwyczaj są twórcze, inteligentne, oczytane i potrafią robić niezwykle pozytywne wrażenie na ludziach. Dlatego borderline wydają się być jedynie chimeryczni, przesadnie nerwowi albo histeryczni. Czasem agresywni i kłótliwi. Albo po prostu bardzo egoistyczni i kapryśni. Mało kto myśli, że pod tą labilnością emocjonalną i chwiejnością nastrojów kryje się choroba. Borderline jest tymczasem poważnym zaburzeniem i wymaga zarówno terapii jak i farmakoterapii.

Dlaczego? Dlatego, że ta labilność nie dotyczy tylko chwilowych nastrojów, ale podejścia do całego ich życia. A z tego biorą się dużo poważniejsze konsekwencje. Często więc typowym dla osób z pogranicznym zaburzeniem osobowości jest to, że regularnie zmieniają pracę czy grono znajomych. Rozpoczynają studia, po czym, niebawem je rzucają, po to by znaleźć w to miejsce inne zainteresowania, a z nim, nowe plany na własne życie. Zazwyczaj więc nie potrafią ukończyć rozpoczętych projektów, ani sfinalizować własnych zamierzeń.

Podobnie podchodzą do własnych relacji osobistych. Ich związki cechuje niestabilność.  Charakteryzują się one licznymi konfliktami, kłótniami i rozstaniami; osobowość z pogranicza wiąże się także z niezwykłą wrażliwością na bycie porzuconym, która powoduje bardzo intensywne uczucie lęku przed odrzuceniem. Sposób, w jaki osoby z tym zaburzeniem patrzą na rodzinę, przyjaciół czy partnerów potrafi zmienić się bowiem ekstremalnie w przeciągu dni czy nawet godzin.

Jeśli pacjent jest pod opieką psychiatry i przyjmuje leki, udaje się zahamować rozwój choroby lub zmniejszyć jej objawy. Czasem jednak – zależnie od poziomu i rozwoju zaburzenia – niektórzy z pacjentów wymagają szerokiej opieki medycznej w zakresie zdrowia psychicznego i hospitalizacji.

Osoby żyjące z zaburzeniem borderline cechuje duża impulsywność. Z tego zaś bierze się, nieumiejętność oszacowania ryzyka, jakie potrafią podejmować. Dotyczy to zarówno nierozsądnych wydatków finansowych, jak i nadużywania substancji psychoaktywnych – alkoholu czy narkotyków. Podobnie ma to miejsce w wypadku podejścia do swojego życia seksualnego – osoby te bowiem potrafią podejmować ryzykowne, przypadkowe kontakty, bez refleksji, na ile są one dla nich bezpieczne i na ile oni sami zachowują się odpowiedzialnie.

Kolejnym bardzo poważnym elementem składowym tej choroby są próby samobójcze. To kolejny powód, dla którego powinny być pod opieką lekarza psychiatry, regularnie przyjmować leki i uczęszczać na psychoterapię.

Jak my leczymy borderline?

Nasze doświadczenie i wypracowane metody pozwalają nam skutecznie leczyć borderline. Największą trudnością, którą udało nam się pokonać jest fakt, że naszych pacjentów cechuje "niekończenie rozpoczętych projektów". Musimy zatem stale pracować nad ich motywacją do leczenia. Ich zapał do zmian szybko przemija. Chętnie też zmieniliby psychoterapeutę, co jeśli trzeba jesteśmy w stanie zastosować. Psychoterapia w tym zaburzeniu jest nieodzowna, często jednak  musimy równolegle stosować farmakoterapię (lęki obniżające poziom lęku, uspakajające  i antydepresyjne). Dlatego też ściśle współpracujemy z psychiatrą.

Należy pamiętać, że leczenie borderline jest procesem. Może minąć nawet wiele miesięcy, zanim pacjent zmieni swoją postawę do życia i nabierze nowych nawyków.

Drogą do sukcesu w leczeniu borderline, jest w naszym przypadku, praca psychologa, psychoterapeuty z rodziną. Jest to bardzo ważne, gdyż rodzinę trzeba nauczyć tolerancji i innego podejścia do osoby chorej. Dotychczasowe nawyki pacjenta, np. reakcji złością na rodzinę należy zmienić i rodzina musi nam w tym pomagać.

W naszym zespole są osoby z wieloletnim doświadczeniem w pracy z osobami cierpiącymi na zaburzenie borderline. Przez lata pracy z tym zaburzeniem wypracowali skuteczne metody pomocy. Ponadto są oni superwizowani przez "Zespół Psychologa Naczelnego"

W przypadku borderline bardzo ważna jest diagnoza. Należy dokładnie rozróżnić objawy borderine od innych często towarzyszących zaburzeń, którymi równolegle też trzeba się zająć. Najlepsze efekty daje połączenie kilku różnych form leczenia, co wpływa na przyspieszenie całego procesu oraz trwałe rezultaty. Rodzaje oddziaływań terapeutycznych powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb pacjenta, ponieważ to daje gwarancję udzielenia mu najbardziej adekwatnej pomocy.

• Kompleksowe podejście – wspieramy nie tylko osobę cierpiącą na borderine, ale również osoby jej bliskie.

• anonimowość i bezpieczeństwo

Już pierwsze spotkania z psychologiem „pierwszego kontaktu” najczęściej przynoszą poprawę i motywację do leczenia ale służą one przede wszystkim do postawienia prawidłowej diagnozy. Wstępna diagnoza jest zatwierdzana przez Zespół Psychologa Naczelnego (ZPN). Następnie wspólnie z psychologiem prowadzącym opracowują oni i proponują pacjentowi jego „ścieżkę” zdrowienia.

Ścieżka zdrowienia jest to szczegółowy plan leczenia, którego celem jest wyleczenie pacjenta z borderline i ewentualnych innych, towarzyszących problemów psychicznych. Dalszy plan postępowania może być realizowany w dalszym ciągu poprzez wizyty domowe lub poprzez skierowania do odpowiedniego, specjalistycznego gabinetu. Nad realizacją planu czuwa cały czas „ZPN”

Do każdego zgłaszanego do nas przypadku dobieramy odpowiedniego, certyfikowanego specjalistę, który podejmie się nie tylko leczenia lecz wyleczenia. Musi być osobą kompetentną i  z odpowiednim autorytetem i doświadczeniem.

Kiedy już widzimy jakieś objawy zaburzeń psychicznych, typu borderline, u siebie lub osób nam bliskich, szczególnie u dzieci i młodzieży, nie możemy zwlekać. Większość zaburzeń rozwija się bardzo szybko a nieodpowiednio rozpoznany lub zbagatelizowany przez otoczenie problem może być tragiczny w skutkach, ponieważ wraz z nasilaniem się objawów coraz trudnej jest wyleczyć się z zaburzenia.

To do Państwa należy wybór. Czy zaufać naszej propozycji, czy zwlekać z konsultacją psychologiczną, czy liczyć na cudowne ustąpienie objawów borderline.

Informacje W i umawianie wizyt:

CENTRALA Ogólnopolską (OBSŁUGA całodobowa)

tel: 533 330 513

Przedstawiciele regionální:

• Mazowsze tel: 530 587 615,

• Śląsk tel: 500 517 066,

Wizyty mozna zamawiać telefonicznie, mailowo LUB wypełniając formularz:

{Chronoforms5} {kontakt / chronoforms5}

Fundacja Innowacyjne Wsparcie Psychologiczne "IWP"

05-540 Zalesie Górne, ul. Wiekowej Sosny 26

KRS 0000536273