Road Rage

Niby banalna sytuacja… Ktoś zajechał ci drogę i nie wytrzymałeś.

Otworzyłeś okno i w najbardziej niewybrednych słowach powiedziałeś, co o nim myślisz. Potem, na drodze było ograniczenie do 80 km na godzinę, ale ty musiałeś się spieszyć i wyprzedzałeś wszystkich, pomstując na ich umiejętności prowadzenia auta. A może zdenerwowało cię, że kierowca przed tobą zbyt wolno jedzie? Wyprzedziłeś go więc, i złośliwe tuż przed maską jego samochodu zacząłeś zwalniać? To nie był jeden raz? Zauważasz, że robisz tak niemal codziennie? Jazda samochodem zaczyna kojarzyć ci się z walką o przetrwanie, a wszyscy kierowcy są w twoich oczach albo zagrożeniem albo… zwykłymi nieudacznikami?

Jeśli tak jest, najlepiej będzie, jeśli skonsultujesz się z psychologiem. Im szybciej, tym lepiej. Jazda samochodem to coś, co wymaga odpowiedzialności, opanowania i spokoju. W tym wypadku szczególnie łatwo o nieszczęście.

Według amerykańskiej klasyfikacji zaburzeń psychicznych istnieje zaburzenie jak Road Rage – drogowe szaleństwo. ICD 10 klasyfikuje to, jako zaburzenie wynikające z zamknięcia w „metalowej puszce”, którą jest samochód. Izolacja, jaką daje ta puszka, czyni człowieka bezkarnym, a w efekcie eskaluje agresję, którą wywołać zawsze jest bardzo łatwo.

Jeśli widzisz u siebie pierwsze objawy Road Rage, to znaczy, że nadszedł moment by na chwilę się wyciszyć i zapytać samego siebie, co takiego dzieje się w twoim życiu, że tak agresywnie i gwałtownie reagujesz. Być może Road Rage jest symptomem tego, że jesteś zbyt obciążony codziennymi obowiązkami, nie dajesz już sobie rady, bo poziom stresu przekroczył już najwyższy poziom.

Jeśli czujesz, że przestajesz nad sobą panować, proponujemy Ci konsultację w ramach programu Psycholog Do Domu™

Środki farmakologiczne – nasenne czy uspokajające - mają wpływ doraźny, zażywając je leczysz efekt nie źródło choroby. Dlatego nie one są tu rozwiązaniem.

• Kompleksowe podejście – wspieramy nie tylko osobę z objawami Road Rage, ale również osoby jej bliskie.

Już pierwsze spotkania z psychologiem „pierwszego kontaktu” najczęściej przynoszą poprawę i motywację do leczenia ale służą one przede wszystkim do postawienia prawidłowej diagnozy. Wstępna diagnoza jest zatwierdzana przez Zespół Psychologa Naczelnego (ZPN). Następnie wspólnie z psychologiem prowadzącym opracowują oni i proponują pacjentowi jego „ścieżkę” zdrowienia.

Ścieżka zdrowienia jest to szczegółowy plan leczenia, którego celem jest wyleczenie pacjenta z Road Rage i ewentualnych innych problemów psychicznych. Dalszy plan postępowania może być realizowany w dalszym ciągu poprzez wizyty domowe lub poprzez skierowania do odpowiedniego, specjalistycznego gabinetu. Nad realizacją planu czuwa cały czas „ZPN”

Do każdego zgłaszanego do nas przypadku dobieramy odpowiedniego, certyfikowanego specjalistę, który podejmie się nie tylko leczenia lecz wyleczenia. Musi być osobą kompetentną, z autorytetem i doświadczeniem.

Kiedy już widzimy jakieś objawy zaburzeń psychicznych, Road Rage, u siebie lub osób nam bliskich, nie powinniśmy zwlekać. Większość zaburzeń rozwija się bardzo szybko a Road Rage dodatkowo zagraża bezpieczeństwu innych.

To do Państwa należy wybór. Czy zaufać naszej propozycji, czy zwlekać z konsultacją psychologiczną, czy liczyć na cudowne ustąpienie objawów agresji na drodze oraz na nieprzenoszenie jej na życie rodzinne.